reklama

Osobná skúsenosť

V diskusii na tomto portáli som napísal, že považujem za detskú predstavu, že Boh, ktorý všetko stvoril a podľa zákonov ktorého rotujú galaxie a vrtia sa elektróny, mení svoje rozhodnutia na základe príhovorov svätých, ktorí u neho v podstate vybavujú protekciu. Za týmto názorom si stojím, musím však povedať, že aj mne sa stala v tomto smere zvláštna príhoda.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Vyrastal som za tuhého komunizmu. Všetci mladí chlapci sme chceli mať veľké svaly. Alebo - aj svaly sme chceli mať veľké... Strana a vláda však zazerali na kulturizmus, ako na súčasť „západnej dekadencie". Preto sme trénovali, ako sa dalo - bez dozoru a inštrukcií. Ja som si zohnal súkolie z huntíka (nákladného vozíka) a cvičil s nimi, ako som vedel. Boli to nebezpečné a škodlivé cviky: napríklad dvíhane týchto kolies v hlbokom predklone. Páka, ktorá pôsobila pri nich na chrbát bola obrovská. Prirodzene niečo chruplo. Ostrá bolesť, ako keby ma pichli nožom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bol som však mladý a chrbát sa mi zahojil. Zrejme však nie celkom, lebo potom sa zraňoval znovu a znovu. Na vyvolanie ťažkostí stačila menšia a menšia príčina. Pamätám si, že ma raz takto seklo, keď som si čistil zuby. Lekár mi to nechcel uveriť a stále sa spytoval, či som v kúpeľni spadol. Bolesti trvali dlhšie a boli stále intenzívnejšie. Niekedy som sa čaptal ako napoly ochrnutý.

Trávil som pár dní v Mexico City, kde som sa stavil cestou na Yucatan, keď ma to znovu chňaplo. Bolo to veľmi nepríjemné - ledva som si vládal zdvihnúť kufor a bolesť v dolnej časti chrbta vyžarujúca do nôh bola priam paralyzujúca. Išiel som sa však pozrieť na obraz Panny Márie Guadelupskej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Traduje sa, že v r. 1531 sa zjavila Aztékovi Juanovi Diegovi, ktorý sa pôvodne volal Cuauhtlatoatzin, povedala mu, aby natrhal do svojho plášťa ruže a zaniesol ich biskupovi Zumárragovi. Tam ho najskôr nechceli prijať, no napokon sa k biskupovi dostal a keď ruže vysypal, na plášti bol obraz Panny Márie. Neskôr sa vraj zistilo, že v oku na obraze je trojitý odraz okolia - má to byť odraz na očnej rohovke a na prednej a zadnej ploche šošovky. Keďže v čase vzniku obrazu anatómia oka v Mexiku nebola známa považovalo sa to za dôkaz nadprirodzeného vzniku obrazu.

Táto historka sa mi zdala podozrivá. O Juanovi Diegovi sa písalo, že to bol chudobný farmár a pritom prípona -tzin u Aztékov označovala šľachtické rody. Navyše v spisoch biskupa Zumárragu sa vraj žiadny Juan Diego nespomína... Ale tie odrazy v očiach som si chcel pozrieť. V obchodoch so suvenírmi boli obrazy hlavy Panny Márie zväčšené asi na dvojnásobok, ale boli také neostré, že som tam videl v oku len akési tri tmavé štvorčeky. Priamo v chráme bol originálny obraz tak vysoko, že som už ani tie plôšky nerozoznal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzi svetovými vojnami panovala v Mexiku revolučná marxistická nálada - aj Trockij tam ušiel, keď ho vyrazili zo Sovietskeho zväzu. V r. 1925 pred obrazom vraj nejaký terorista odpálil bombu. Sila výbuchu porozbíjala všetko naokolo a hrubý mosadzný kandeláber, ktorý bol pri obraze, ohla do pravého uhla. Obrazu sa však nič nestalo. Keď som v tom chráme bol ja, pri stene stála sklenená skrinka s nejakou relikviou. Už si nepamätám, čo tam bolo (prešlo odvtedy asi dvadsať rokov) - možno, že práve ten čierny, ohnutý svietnik. Bola tam tabuľka s informáciami a našťastie na nej bol aj nápis v angličtine, čo treba robiť, ak človek potrebuje zázrak. Chrbát ma neznesiteľne trápil a povedal som si, že nemám čo stratiť. Tiež si už presne nepamätám, čo bolo treba spraviť, ale viem že návod som dodržal a do kasičky som vhodil zopár dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A - nič sa nestalo. Chrbát ma bolel ďalej. Povedal som si: „That proves it! Those stupid, superstitious Mexicans...(Toto to dokazuje! Tí blbí poverčiví Mexičania...)" a zlostne som odpochodoval. Ale postupne ma chrbát prestával bolieť a teraz s ním nemám problémy, hoci dovtedy sa stav progresívne zhoršoval.

Uvedomujem si, že toto znie ako reklama na kosmodisk, ale je to pravda. Ten príbeh s Juanom Diegom sa mi zdá podozrivý aj dnes a čo vidno v očiach Panny Márie na obraze jednoducho neviem. O placebo efekt však u mňa nemohlo ísť - lebo aj pred celou akciou som bol skeptický a keď ma chrbát neprestal bolieť hneď, bol som totálne presvedčený, že celá táto tradícia je len obyčajnou poverou vhodnou pre nevzdelaných ľudí.

Štefan Konkol

Štefan Konkol

Bloger 
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som spisovateľ, cestovateľ a karatista. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu